Struktur og rammer for pårørendesamarbeid

Kommunene skal ha systemer og strukturer for ivaretakelse for pårørende. Dette er beskrevet i nasjonale veiledere og strategier som er nevnt under kapitlet om lovverk.

Systematisk pårørendearbeid:

Pårørende er en viktig ressurs og kjenner pasienten godt. Et godt samarbeid med pårørende vil kunne bidra til bedre kvalitet på tjenestene vi gir, samt bedre oppfølging av pasienten. Et godt systematisk pårørendearbeid anerkjenner pårørende som en ressurs og legger til rette for at pårørende er involvert og blir ivaretatt. God ivaretakelse av pårørende forebygger belastning og helseutfordringer hos pårørende, og vil være av stor betydning for pasienten, helsetjenesten, pårørende selv og samfunnet for øvrig.


Lovverket er tydelig på at pårørende har ingen plikter, bare rettigheter. Pårørende har rett til informasjon og medvirkning forutsatt at pasienten samtykker. Regjeringen og Helsedirektoratet har også utarbeidet nasjonale strategier og veiledere som gir retning og tiltak for bedre pårørendeoppfølging. Kommuner og helseforetak har ansvar for å følge opp disse myndighetskravene og sikre at pårørende blir involvert og ivaretatt. Dette inkluderer blant annet opplæring av ansatte, utvikling av rutiner og tilbud til pårørende. Hvert enkelt helsepersonell har ansvar for å vurdere pårørendes behov for støtte, og for å involvere dem i utredning, behandling og oppfølging, så langt pasienten samtykker til dette.

Som en del av kommunenes kvalitetssystemer skal det være utarbeidet prosedyrer og rutiner som beskriver pårørendeoppfølgingen. Dette innebærer kartleggingsverktøy, maler for pårørendesamtaler og møter samt hvor og hvordan pårørendemøter skal dokumenteres. Kommunene skal også ha system for kontakt- og oppfølgingsinformasjon fra pårørende ut fra hvilken situasjon de er i og behovene i hvert enkelt tilfelle. Dette innebærer alt fra primærkontakter i daglig oppfølging, koordinator og ansvarsgrupper til brukere med behov for langvarige og koordinerte tjenester, til kommunens kriseteam ved akutte kriser. Informasjon til kommunenes kriseteam skal finnes på kommunens hjemmesider.

Kommunene skal i sine kompetanseplaner ha oversikt over ansattes kompetanse og behov for opplæring i pårørendearbeid slik at ansatte har kompetanse og ferdigheter til å gi råd og veiledning til pårørende jfr. forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring.

Primærkontakt:

En primærkontakt er en person som er utpekt til å ha et særlig ansvar for oppfølgingen av en pasient eller bruker og deres pårørende. For tjenestemottakerne er denne personen helt sentral for å sikre kontinuitet og trygghet i møte med helse- og omsorgstjenestene. Primærkontakten skal være godt kjent med pasientens ressurser og utfordringer, og bidra til at pasientens perspektiv og interesser kommer tydelig frem i planlegging og gjennomføring av tiltak.

Denne rollen kan kalles både kontaktperson, koordinator, omsorgskontakt og lignende, og ha forskjellige oppgaver og ansvar fra avdeling til avdeling, og kommune til kommune. Det er imidlertid viktig et det er utarbeidet en funksjonsbeskrivelse som tydelig beskriver ansvarsoppgavene til denne rollen.

Vi har lagt ved noen eksempler for hvordan en funksjonsbeskrivelse til primærkontakt kan se ut. Dette er bare eksempler og det vil være nødvendig å gjøre lokale tilpasninger.

Eksempel på prosedyre primær- og sekundærkontakt

Informasjon om din primærkontakt – hjemmetjenesten

Informasjon om din primærkontakt – institusjon

Pårørendeavtale:

Helsedirektoratet har utarbeidet et verktøy – pårørendeavtale som skal bidra til å ivareta rettigheter og behov som pårørende med tyngende omsorgsoppgaver kan ha.

Målet med pårørendeavtalen er å ivareta den pårørende, og bedre samhandlingen og dialogen mellom pårørende og den kommunale helse- og omsorgstjenesten. ​

Verktøyet inneholder en guide til forberedelse av en samtale med pårørende, et forslag til en invitasjon til pårørende og en samtaleguide med viktige temaer i samtalen. 

Pårørendeavtalen skal bidra til god dialog, godt samarbeid og bedre forutsigbarhet for pårørende, den gir ikke nye rettigheter til pårørende. Pårørendes rettigheter følger av lov og forskrift, se pårørendeveileder, og vedtak om tjenester. Pårørendeavtalen kan bidra til at den pårørende blir sett og ivaretatt, får informasjon og mulighet til å medvirke sammen med bruker/pasient.

Her finner du pårørendeavtalen – Pårørendeavtale.docx

Se webinar om pårørendeavtale og hvordan bruke avtalen som et verktøy for godt samarbeid mellom pårørende og tjenestene –  Nyheter fra pårørendestrategien (17.09.24)

Opplæringsmateriell til kommuner:

Det er utviklet en presentasjon som kan benyttes som støtte under opplæring av ansatte i kommunen. Power-Point presentasjonen finner du her – Pårørendeavtale pptx (4).pptx

Helsedirektoratet har også laget en opplæringsfilm som du kan se her – Pårørendeavtale