I avslutningsfasen bør det gjennomføres:
- Utforske behovet for informasjon
- Gjennomføre sluttsamtale/ etterlattesamtale
Informasjon
I denne fasen kan pårørende ha behov for annen type informasjon enn tidligere i forløpet. Avslutningsfasen er preget av endring og pårørende kan ofte være opptatt av det de har vært gjennom som pårørende og hvordan fortsettelsen vil bli. Om pasienten/ brukeren skal overføres til et annet omsorgsnivå er det viktig at helsepersonell legger til rette for at overgangen skal bli så god som mulig gjennom at pårørende får medvirke i prosessen.
Her kan du lese mer om pårørende til alvorlig syke/ døende – pårørende til alvorlig syke/ døende
Her kan du finne nyttige E-læringer og nettsider der pårørende kan finne utfyllende og god informasjon – Selvhjelp for Pårørende: Ressurser og Verktøy
Sluttsamtale
Når en tjeneste skal avsluttes bør kontaktpersonen tilby pårørende en sluttsamtale. Dette kan være når pasienten blir erklært frisk eller at pasienten går over i et annet omsorgsnivå, og når det er naturlig at noen andre overtar ansvaret for oppfølgingen av pårørende. Pårørendekontakt har ansvaret for å tilby pårørende en sluttsamtale som kan være en fin avrunding på samarbeidet.
Etterlattesamtale
Når pasienten dør skal pårørende få tilbud om en etterlattesamtale. Det er naturlig at pårørendekontakten eller den ansatte som var mye i kontakt med pasient/ pårørende i den siste fasen planlegger og gjennomfører etterlattesamtalen. Etterlattesamtalen kan være en fin avrunding på samarbeidet med pårørende.