I innledningsfasen bør det gjennomføres:
- En oppstartssamtale med forventningsavklaringer
- Pårørende bør få oppnevnt en eller to kontaktpersoner
- En kartlegging av pårørendebelastning
- Utforske behovet for informasjon
- Avtale neste samarbeidsmøte med pårørende
Hvem er pårørende?
Pårørende kan være svært ulike, men opplevelsen av å være pårørende kan likevel være lik på tvers av diagnoser og forskjeller hos dem de er pårørende for.
Pårørendeforløp kan variere og det kan være lurt at vi har dette perspektivet med oss i møte med pårørende. Får man et barn med en funksjonshemming kan man være i en pårørenderolle store deler av livet. Mens en person som f.eks i eldre år opplever at en partner får en plutselig sykdom kan oppleve en mer akutt krise og få en omfattende pårørenderolle sent i livet. Det er viktig at alle pårørende kartlegges for å kunne møte individuelle behov og gi tilpasset støtte, samt at man tilpasser kommunikasjon og informasjon til den som skal motta og forstå den. Pårørende kan ha behov som krever ekstra tilrettelegging fra ansatte i tjenestene. Eksempelvis kan pårørende ha en utviklingshemming, en demensdiagnose, eller det er andre forhold som tilsier at vi må tenke over hvordan vi gir informasjon og formulerer våre spørsmål, slik at vi sikrer at det vi sier blir forstått. – les mer: nærmeste pårørende
Pårørendemøter
God dialog og forventningsavklaringer legger grunnlaget for et godt samarbeid og bereder grunnen for god ivaretakelse av pårørende. Her finner du guider som kan være til hjelp når det skal gjennomføres pårørendesamtaler. Disse guidene er ment som støtte for deg som helsepersonell, og dialogen i møtene må tilpasses pårørende sine behov og forutsetninger.
Forventningsavklaringer kan gjerne inkluderes i en oppstarts samtale og her finner du også en guide for dette.
- Oppstarts samtale: Guide for gjennomføring av pårørendemøter: Last ned
- Guide for samtale med pårørende: Last ned
- Huskeliste for samtale med pårørende: Samtale med pårørende – huskeliste.pdf (helsedirektoratet.no) Last ned
- Veileder for pårørendesamtaler både med og uten samtykke: last ned
- Forventningsavklaringer: Guide for forventningsavklaringer – last ned
Les mer om kommunikasjon med pårørende
Kartlegging
Kartleggingssamtalen gjør det mulig for pårørende å uttrykke og indikere sine behov. Her er det også rom for å finne ut hvilke ressurser pårørende har og hva de selv tenker de kan bidra med. Å kartlegge pårørende skaper en mulighet for samtale og bygge en god relasjon tidlig. Det er viktig å forklare de pårørende hvorfor kartlegging blir gjort.
Systematisk kartlegging av pårørende kan:
- Gjøre det enklere å være i forkant.
- Sikre at vi fanger opp behov.
- Sikre at vi setter inn riktige tiltak til riktig tid ved avdekket behov.
- Avklare forventninger.
Eksempel på validerte og kunnskapsbaserte verktøy for kartlegging av pårørende:
CSNAT:
Kartlegging av pårørendes behov som omsorgsgiver – CSNAT – Oslo universitetssykehus (oslo-universitetssykehus.no)
Belastningsskala Aldring og Helse:
Belastningsskala
Nærnettverkskartlegging Nærnettverket er en ressurs (utviklingssenter.no)
Les mer om kartlegging av pårørende
Informasjon
Når noen man er glad i er syk og av forskjellige årsaker trenger hjelp av helsevesenet, har pårørende stort behov for å få og gi informasjon til helsepersonell. God informasjon gir pårørende en følelse av trygghet og kontroll i situasjonen. Dette kan være informasjon om diagnose, behandling og framtidsutsikter. Mange pårørende er også usikre på hvilke rettigheter og muligheter som finnes for både for seg selv, og den de er pårørende til. Informasjon om dette kan hjelpe dem å navigere i systemet slik at de kan få den støtten de trenger. Samtidig har de behov for å gi informasjon om den de er pårørende for. Dette bidrar til at pårørende får overbragt informasjon om hva som er viktig for pasienten og bidrar til at pårørende senker skuldrene og kan være trygge på at det de har fortalt blir tatt hensyn til i behandlingen, pleie og omsorgen til pasienten.
Manglende støtte og informasjon kan ha negative konsekvenser for pårørendes psykiske og fysiske helse. Et klart og tydelig språk letter dialogen, og ved bruk av medisinske ord og uttrykk bør disse forklares og suppleres med mer dagligdagse begrep. Generelt er det viktig å tilpasse informasjon til den enkelte mottakers forutsetninger, som alder, modenhet, erfarings-, kultur- og språkbakgrunn, samt helsetilstand og funksjonsnivå, herunder kognitiv kapasitet og krefter til å nyttiggjøre seg informasjonen.
God informasjon og støtte underveis i forløpet kan hjelpe pårørende å ta vare på seg selv på en bedre måte. Vi må være oppmerksomme på at informasjon kanskje må gjentas flere ganger. Alle pårørende er forskjellige og kan ha forskjellige behov og forutsetninger for å få tilegnet seg informasjon. Det er viktig å ta hensyn til at pårørende ofte står i en livskrise og det kan bli mye informasjon å ta inn over seg på en gang. God informasjon og involvering gjør det lettere for pårørende å samarbeide med helse- og omsorgstjenesten, og dette er en viktig faktor for å redusere belastningen som pårørende står i.
Her kan du finne noen verktøy og metoder som kan være nyttige i kommunikasjon og dialog med pårørende – Kommunikasjon med pårørende
Her kan du finne nyttige E-læringer og nettsider der pårørende kan finne utfyllende og god informasjon – Selvhjelp for Pårørende: Ressurser og Verktøy
Pårørende som kan ha særskilt behov for støtte
Pårørende spiller en viktig rolle i omsorgen for sine nærmeste, men noen grupper kan ha særskilt behov for støtte. Dette inkluderer blant annet barn som pårørende, pårørende til alvorlig syke eller døende, eldre pårørende, pårørende med innvandrer- eller minoritetsbakgrunn og de med egne helseproblemer. Disse gruppene er ekstra sårbare fordi de ofte opplever betydelig emosjonell og fysisk belastning, har egne helseutfordringer, eller møter språk- og kulturbarrierer som gjør det vanskelig å få tilgang til nødvendig støtte. Dette krever ekstra oppmerksomhet og tilpasset støtte fra helsepersonell.
Les mer om pårørende som kan ha særskilt behov for støtte – pårørende som kan ha særskilt behov for støtte
Dokumentasjon av pårørendesamarbeid
Alle opplysninger fra pårørende som er relevante og nødvendige for pasientens helsehjelp skal journalføres.