I oppfølgingsfasen bør det gjennomføres:
- Ny kartlegging etter behov. Ved endringer i pasientens helsetilstand bør også pårørende kartlegges da dette ofte innebærer endringer i deres situasjon.
I tillegg bør man ha faste tidspunkt for kartlegging, som for eksempel en gang i året, eller en gang hvert halvår for å sikre at kartlegging blir utført. - Samtaler med pårørende etter behov, f.eks. hvert år eller halvår
- Utforske behovet for informasjon fortløpende
- Følge opp det som er blitt avtalt fortløpende
- Følge opp pårørendeavtale, individuell plan, ansvarsgruppe og koordinator om det er aktuelt
Sett opp en forutsigbar møteplan sammen med pårørende og legg det inn i kalender
Kartlegging
Situasjonen endrer seg gjennom et sykdomsforløp, det gjør også behovene og belastningen til pårørende. Kartleggingssamtalen gjør det mulig for pårørende å uttrykke og indikere sine behov og det er derfor viktig at kartleggingen gjentas etter behov. Det kan være lurt å ha et system for gjennomføring av kartlegging slik at man har det i møteplanen og kalenderen slik at det ikke blir avglemt.
Eksempel på validerte og kunnskapsbaserte verktøy for kartlegging av pårørende:
CSNAT:
Kartlegging av pårørendes behov som omsorgsgiver – CSNAT – Oslo universitetssykehus (oslo-universitetssykehus.no)
Belastningsskala Aldring og Helse:
Belastningskala
Nærnettverkskartlegging Nærnettverket er en ressurs (utviklingssenter.no)
Les mer om kartlegging av pårørende – Kartlegging av pårørende
Pårørendemøter
Her finner du guider som kan være til hjelp når det skal gjennomføres pårørendesamtaler. Disse guidene er ment som støtte for deg som helsepersonell, og dialogen i møtene må tilpasses pårørende sine behov og forutsetninger. Finn den guiden som passer best for deg og tilpass underveis.
- Guide for gjennomføring av pårørendemøter: last ned
- Guide for samtale med pårørende: basissamtale-parorende.pdf (vestreviken.no)
- Huskeliste for samtale med pårørende: Samtale med pårørende – huskeliste.pdf (helsedirektoratet.no) eller last ned
- Veileder for pårørendesamtaler både med og uten samtykke: last ned
Les mer om kommunikasjon med pårørende
Informasjon
Behovet for informasjon vil endre seg i løpet av forløpet. Ting kan endre seg fort og pårørende kan ha nye spørsmål og andre ting de er opptatt av i denne fasen av forløpet. Pårørendemøtene er fine arena for å undersøke pårørendes behov for informasjon.
Det er ekstra belastende å være pårørende til noen som er alvorlig syk og døende. Slike situasjoner vekker ofte en rekke følelser samtidig. Pårørende har mange spørsmål, kan være engstelig, usikker, og føler ofte på en stor sorg over å skulle miste noen de er glad i.
Familie og pårørende er en viktig ressurs for den alvorlig syke og døende pasienten. Den pårørende bør sees som et medlem av teamet rundt pasienten, og samtidig som en person med egne behov for støtte og ivaretakelse. Helsepersonell må være i dialog med pårørende, gi god informasjon og kartlegge pasientens og de pårørendes ønsker, prioriteringer og preferanser for den siste tiden. Det kan både være samtaler med pasienten og pårørende sammen, og egne samtaler med pårørende.
Her kan du lese mer om pårørende til alvorlig syke/ døende – pårørende til alvorlig syke/ døende
Her kan du finne nyttige E-læringer og nettsider der pårørende kan finne utfyllende og god informasjon – Selvhjelp for Pårørende: Ressurser og Verktøy