Kommunikasjon og samarbeid med pårørende er en viktig del av helsetjenesten, men det kan til tider også være utfordrende. Gjennom godt systematisk pårørendearbeid ønsker vi å forhindre situasjoner der pårørendesamarbeidet blir utfordrende. Men vanskeligheter kan allikevel oppstå av flere årsaker. Ulik forståelse av pasientens situasjon, høye emosjonelle belastninger, manglende tillit, eller urealistiske forventninger til behandling og omsorg kan være årsaker til at samarbeidet kommer skjevt ut. I tillegg kan tidspress, språkbarrierer og kulturelle forskjeller bidra til misforståelser og frustrasjon. Når helsepersonell og pårørende har ulike perspektiver eller mål, kan det skape konflikter som påvirker samarbeidet.
For å bedre samarbeidet er det viktig å etablere klare kommunikasjonslinjer, vise empati og forståelse, og være åpen for dialog. Selv om samarbeidet har kommet litt skjevt ut er det fullt mulig å rette det opp. Ved å bygge en god relasjon basert på gjensidig tillit og respekt, kan man skape et godt og produktivt samarbeid med pårørende.
Enkelte ganger kan du oppleve at pårørende stiller (for?) store krav, forstyrrer rutinene og uttrykker frustrasjon, mistro og usikkerhet når det gjelder kvaliteten på tjenesten. I slike situasjoner er det lett å ty til avvisende væremåter for å unngå at de tar kontakt. Da mister både de pårørende og du viktig informasjon. Still heller deg selv spørsmål som:
- Hva skyldes dette?
- Har jeg nok kunnskap og informasjon om personen og situasjonen?
- Hvilke åpne og skjulte verdier har jeg, om jeg skal være helt ærlig?
Her er noen tips som kan hjelpe:
- Lytt aktivt – prøv å virkelig forstå hva pårørende sier uten å avbryte. Dette viser respekt og kan bidra til å redusere misforståelser.
- Ta pårørende sitt perspektiv – prøv å sett deg i pårørende sin situasjon. Hvordan er det å være pårørende? Hvordan opplever pårørende denne situasjonen? Hvordan hadde jeg opplevd dette hvis det var en av mine kjære var pasient?
- Vær rolig og tydelig – Forklar rolig hvilke faglige vurderinger som ligger bak avgjørelsene og bruk et språk som er tilpasset den enkelte pårørende.
- Vis empati – vis forståelse for pårørende sine tanker, følelser og bekymringer. «Jeg forstår at du synes dette er vanskelig…» Men vær troverdig i din empati.
- Drøft med dine kolleger – snakk sammen med dine kolleger om hvordan de forstår situasjonen og hvorfor de tror at kommunikasjon og samarbeidet med pårørende har blitt utfordrende. Prøv å sett dere i pårørende sine sko og forstå deres perspektiv. Hvordan kan dere møte pårørende, og hvilke tiltak skal dere sette i verk? Her kan dere for eksempel bruke verktøy fra etisk refleksjon og debriefing – les mer på denne siden: «Etikk og holdninger»
- Henvis videre – Det er ikke slik at alle ansatte i avdelingen er de som skal ta samtalen med pårørende. Det er lov og nødvendig å si at «dette kan jeg ikke svare på, jeg skal sørge for at en kollega kommer og prater med deg».
- Søk hjelp – noen ganger kan samhandlingen med pårørende bli så utfordrende at det er nødvendig å «løfte det» opp på et høyere nivå. Gå tjenestevei til leder for å finne ut hvordan situasjonen skal tas videre.
Det at avdelingen er bevisst på å skape kultur for godt samarbeid med pårørende er viktig. Gode holdninger til samarbeide med pårørende skaper gode handlinger. Pårørende og helsepersonellet har som regel samme motivasjonen overfor pasienten/brukeren: et best mulig liv for hen. Om helsepersonellet evner å lytte til pårørendes kunnskap om den de er pårørende til, og se ressursen i de pårørende vil det komme pasienten til gode. Pårørende har ofte årelang kunnskap om pasienten/brukeren som kan være nyttig for helsepersonellet å få kjennskap til. Å se pårørende som en viktig samarbeidspartner vil kunne bidra til et godt pårørendesamarbeid.
KS sin veileder «På samme lag – etikkrefleksjon for godt samarbeid med pårørende» er fin å bruke for å øke kompetanse og forståelse for godt samarbeid med pårørende. Lenke til denne finner du i margen på høyre side.