IVARETATT?

IVARETATT? er en undersøkelse der pårørende kan gi tilbakemelding på hvordan de opplever å bli involvert og ivaretatt i kommunen de er pårørende i. For kommunene er dette et verktøy der de kan innhente informasjon til kvalitetsarbeid om pårørende. I tillegg vil resultater fra undersøkelsen benyttes til forskning.

IVARETATT? er utarbeidet av USHT Innlandet (Oppland), i samarbeid med Senter for Omsorgsforskning øst.

Framdrift i eget pårørendearbeid

IVARETATT? er laget med bakgrunn i Pårørendeveilederen og er i tråd med Pårørendestrategien, Leve hele livet og Bo trygt hjemme. Undersøkelsen gjennomføres årlig i perioden 1. desember til 31. mars.

Kommuner kan hente ut statistikk for hvordan pårørende opplever å bli ivaretatt i forhold til lovpålagte krav og sterke anbefalinger fra Helsedirektoratet. Forutsatt tilstrekkelig antall besvarelser, vil man blant annet kunne sortere og hente ut data for ulike tjenesteområder. Markedsføring innad i egen kommune er derfor viktig å prioritere. Statistikk kan i tillegg hentes ut på fylkesnivå og landsbasis.

Ved å hente ut årlig rapport vil man få synliggjort områder som behøver forbedring og områder man lykkes med. Fra en periode til en annen kan kommunene sammenligne rapporter og se om tiltak knyttet til pårørende fører fram.

Kostnadsfri tilgang og bruk

Kommuner som ønsker å ta i bruk «IVARETATT?» kan ta kontakt på e-post og etterspørre tilgang.

Det gis to tilganger per kommune, der den ene er forbeholdt kommunalsjef i helse og omsorg eller tilsvarende stilling. Denne må på vegne av kommunen signere avtale om bruk av undersøkelsen. Tilgang til å hente ut statistikk er kostnadsfritt.

Du finner IVARETATT? her Her finner du års-rapporter over nasjonale funnKontaktinfo: post@pårørendeundersøkelsen.no