Rettigheten er hjemlet i Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester kaptittel 7. Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven) – Kapittel 7. Individuell plan, koordinator og koordinerende enhet – Lovdata
I mange tilfeller vil pårørende også ha en viktig rolle i dette arbeidet. Mange pasienter og brukere ønsker at pårørende skal bistå/være med i møter og utarbeidelse av planverk/tiltaksplaner.
I noen tilfeller er pasient/bruker selv ikke i stand til å ivareta sine interesser på grunn av eksempelvis demens eller psykisk utviklingshemming. I slike tilfeller er det oftest pårørende eller verge som er pasienten/brukerens representant i arbeidet med utarbeidelse av Individuell plan eller deltagelse i ansvarsgruppa.
Koordinator
Kommunen skal tilby koordinator for pasienter og brukere med behov for langvarige og koordinerte tjenester. Koordinatoren har ansvaret for nødvendig oppfølging av den enkelte pasient eller bruker, samt samordning av tjenestetilbudet og fremdrift i arbeidet med individuell plan. I tillegg oppretter koordinatoren ofte i samråd med pasient/ bruker eller dens representant, en ansvarsgruppe bestående av samarbeidspartnere rundt tjenestemottakeren. Pårørende har ofte en viktig rolle også i ansvarsgruppa. Du som tjenesteyter kan bli utpekt som koordinator for en av dine pasienter/brukere.
I pårørendesamarbeid kan koordinatoren være en verdifull ressurs for å koordinere tjenester og informasjon, samt skape trygghet og forståelse for alle involverte.
Individuell plan
For pasienter og brukere med behov for langvarige og koordinerte tjenester etter helse- og omsorgstjenesteloven, skal kommunen tilby en koordinator, individuell plan og evt. barnekoordinator. Individuell plan er en plan som beskriver hvordan tjenestene skal samarbeide slik at pasient/bruker får helhetlig oppfølging. Den utarbeides i samarbeid mellom tjenesteytere og bruker/pasient, og skal oppdateres fortløpende. Om pasient/bruker ikke har samtykkekompetanse er det som regel nærmeste pårørende eller verge som er representant for hen i utarbeidelsen av planen. De fleste kommunene har et elektronisk verktøy for individuell plan.
Barnekoordinator
For familier som har eller venter barn med alvorlig sykdom, skade eller nedsatt funksjonsevne, og som vil ha behov for langvarige og sammensatte eller koordinerte helse- og omsorgstjenester og andre velferdstjenester, skal kommunen oppnevne en barnekoordinator dersom foreldrene eller den som samtykker på vegne av barnet, ønsker dette. Mer om barnekoordinators oppgaver finner du her: Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven) – Kapittel 7. Individuell plan, koordinator og koordinerende enhet – Lovdata
Ansvarsgruppe
Ansvarsgruppe er et tverrfaglig arbeidsform der alle instanser som er involvert rundt en pasient/bruker med behov for langvarige og koordinerte tjenester møtes sammen med pasient/bruker og evt. pårørende for å sikre et helhetlig, koordinert og målrettet arbeid til det beste for pasient/bruker. Deltagere i gruppa har et faglig ansvar for tjenesten de representerer.
Ansvarsgruppe er ingen lovfestet rettighet, men er hensiktsmessig å bruke for samordning av tjenester og for å spare pasient/bruker og dens pårørende for å måtte ha utallige møter med de ulike avdelingene som totalt yter tjenester til den berørte. Ansvarsgruppa skal bidra til bedre koordinering av tjenestene.
De fleste kommuner har definerte rutiner for ansvarsgrupper. Sjekk hva som er retningslinje i din kommune.
Mer informasjon om individuell plan, koordinator og barnekoordinator
Helsedirektoratets veileder om rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator er et godt verktøy å tilegne seg kunnskap om emnet og hvilke plikter helsepersonell har på området: Rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator – Helsedirektoratet